Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Klen beredskap mot oljeolyckor till havs

Publicerat onsdag 18 januari 2006 kl 12.10
Risken för oljeolyckor ökar.

Det finns stora brister i beredskapen mot oljeolyckor hos landets kustkommuner. De statliga myndigheterna har inte utövat någon egentlig tillsyn över oljeberedskapen. Det konstaterar Riksrevisionen i en granskning av skyddet mot olyckor.

Endast en tredjedel av landets 70 kustkommuner i södra och mellersta Sverige har någon form av beredskapsplan.

– Räddningsberedskapen för större oljeolyckor är inte bra. Det statliga stödet har inte fungerat. Vid en stor olycka är det helt avgörande om man ska begränsa effekterna och skadorna, säger riksrevisor Kjell Larsson.

Man räknar med att oljetransporterna i Östersjön kommer att öka med 40 procent mellan 1995 och 2017. De största fartygen fraktar 150 000 ton olja och alla tankfartyg är inte sjövärdiga.

Ökad risk för olyckor
Därför ökar risken för alllvarliga olyckor i Östersjön. Granskningen gäller beredskapen när olja når land efter en olycka. Då är det kommunernas ansvar att ta hand om oljan.

Räddningsverket, Naturvårdsverket och länsstyrelserna har ett övergripande ansvar. Men ansvarsfördelningen är ändå oklar.

– Det är viktigt att man har sådana planer förberedda när olyckan är framme. Då slipper man administrativt käbbel om vem som har ansvar och vilka metoder man ska använda, säger Kjell Larsson.

Räddningsverket håller ibland kurser i kommunerna om hur man ska hantera oljeolyckor, men det har rönt mycket svalt intresse i kommunrna.

Ingen statlig genomgång
De statliga myndigheterna har inte heller varit särskilt aktiva i sin tillsyn.

– Det har varit en hel del stöd och information, men någon riktig genomgång av kommunernas risksituation och åtgärder har det varit dåligt med, säger Kjell Larsson.

Mer stringent tillsyn och bättre samordning vill Riksrevisionen se. Idag är det lagreglerat hur den första räddningsfasen vid en oljeolycka ska hanteras, men inte den påföljande saneringen. Där vill Riksrevisionen se en ändring.

– Vi föreslår att man ska se om inte vi också borde få en samlad lagstiftning och reglering kring det, säger Kjell Larsson.

Ingrid Gustavsson
ingrid.gustavsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".