Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Stadsplanering missgynnar kvinnor

Kvinnor upplever gång-tunnlar som otrygga.

Många kvinnor känner sig otrygga i stadsmiljön. Orsaken är att stadsplanerare inte tar tillräcklig hänsyn till risker för kvinnor när man bygger till exempel gångtunnlar. Det hävdar forskare vid universitetet i Lund.

– Dagtid är ju gångtunnlar bra men på kvällar och när det är mörkt undviker jag dem helst om jag kan, säger Ingrid Färnstrand i Jönköping, en av dem som tvekar att använda gångtunnlar.

Vad är du rädd för?

– Ja, vad tror du? Man vill inte komma i trångt läge.

Intill den här gångtunneln i centrala Jönköping kan man se en liten upptrampad stig i snön där många valt att gena över den livligt trafikerade gatan istället för att använda tunneln.

Rörligheten begränsas
Det här inte ovanligt enligt forskaren Birgitta Andersson vid Lunds universitet. Hon har djupintervjuat ett antal sjuksköterskor i Malmö om deras hemväg. Många beskriver obehag i tunnlar och skumma gångvägar, och hur man väljer att skydda sig, med till exempel en nyckelknippa i handen, någon form av larm eller kanske peppar.

Gemensamt är en begränsad rörlighet, ett underbetyg för stadsplaneringen menar Birgitta Anderssson.

– Det finns öar i Sverige där man har lyckats lite grann och börjat jobba med ett medvetet perspektiv men generellt tänker man rätt sällan på det när man planerar för allmänheten och funderar inte på att män och kvinnor har olika riskerfarenheter.

Av och för män
Birgitta Andersson menar att orsaken är att stadsplaneringen traditionellt har gjorts för och av män, medan kvinnor kanske uppfattar miljön helt annorlunda.

En miljö som ser bra ut i dagsljus, med mycket folk i rörelse, kan vara hotfull på kvällen. Och en tunnel som byggs för att öka trafiksäkerheten kan till och med få motsatt effekt.

– Problemet blir att väldigt få kvinnor använder dem, speciellt efter mörkrets inbrott. Många män tycker också att de är otrygga. I stället för att använda dessa gångtunnlar så tar man sig över vägen som inte har några övergångsställen eller trafikljus. Bilisterna väntar sig inte att någon ska dyka upp så sannolikheten är större att man blir påkörd däruppe så den här trafiksäkerheten får omvänd effekt.

”Detta handlar om demokrati”
En del riskmiljöer går att bygga bort genom bättre belysning eller kanske en bro istället för en tunnel, menar Birgitta Andersson som efterlyser en större medvetenhet om problemet.

– Tänker vi i form av tryggare lösningar i den fysiska planeringen innebär det att de lösningar som kvinnor kan uppleva som tryggare inte blir otrygga för män utan de får god effekt på alla invånare. Detta handlar om demokrati, säger Birgitta Andersson vid Lunds universitet.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".