Folkpartiet vill införa betyg i uppförande

Folkpartiet vill skärpa disciplinen i skolan genom att återinföra ett betyg i ordning så att föräldrarna vet hur deras barn uppträder mot lärare och andra elever. Men den borgerliga alliansen är inte enig om förslaget.

– Ordningen i den svenska skolan blir allt sämre. Det blir mer skolk, mer stök, mer mobbning. Lärarna behöver större befogenheter men vi måste också dra in hemmen i det här arbetet. Då tror vi att en modern form av ordningsomdöme är ett bra verktyg, säger folkpartiledaren Lars Leijonborg.

Folkpartiet kallar sitt ordningsbetyg för ordningsomdöme. Om eleven är på plats, har med sig böckerna, är schysst mot lärarna och andra elever kan avgöra omdömet.

Om eleven stör sina kamrater under lektionen eller, om det behövs, är beredd att hjälpa dem, skulle kunna vara mer precisa kriterier.

Skriftligt omdöme
Ett alternativ vore att lärarna berättade om det här i sina kvartssamtal med föräldrarna. Men Leijonborg tror att det lättare för lärarna att lämna omdömet i skriftlig form, även om det inte ska finnas med i slutbetyget.

Folkpartiet är inte det enda borgerliga parti som vill återinföra ordningsbetyget. Förslaget diskuteras just nu i den borgerliga alliansens skolgrupp.

Kristdemokraten Inger Davidson är förvånad över att folkpartiet presenterar det som sitt då hon driver samma linje.

– Det har vi drivit några år inom kristdemokraterna och det är en fråga som vi just nu driver inom alliansens utbildningsgrupp. Det handlar om att utvecklas, det är inte något man ska slå eleverna i huvudet med, säger hon.

Kan orsaka problem
Men det är tveksamt om den borgerliga alliansens skolgrupp kan enas om förslaget när den presenterar sitt program i februari. Centerpartiet är kritiskt och moderaten Sten Tolgfors tror att ett offentligt ordningsbetyg kan orsaka problem för eleverna.

– Principiellt tycker jag inte att stat och kommun ska ägna sig åt att betygsätta elevers själar, utan elevers kunskaper och kunskapsutveckling. En elev som är livlig och energirik i dina ögon kan vara bråkig i en annans ögon, säger Sven Tolgfors.

Men Lars Leijonborg tycker ändå att ordningsbetyg skulle ge en bättre skola.

– Det är ett problem att det skolkas och är stökigt på lektionerna på många håll. Det här är en modern form av kommunikation mellan skolan och hemmen, säger han.

Mats Eriksson
mats.eriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".