Flygskatteförslag får hård kritik

Kritiken är hård mot förslaget om att införa flygskatt som regeringen och samarbetspartierna är överens om. Luftfartsverket tror att cirka tusen jobb hotas om skatten införs.

Svenska kommunförbundets ordförande Ilmar Reepalu säger att den så kallade gröna skatteväxlingen kommer att slå mot landets kommuner.

– Det är säkert så att en del flygresor kommer att gå med andra medel, att man åker bil i stället, men flygresandet i Sverige är ju ett sätt för hela landet att kunna leva. Man ska kunna bo en bra bit från storstaden och ändå kunna fungera på orten, säger Ilmar Reepalu.

Kan bli verklighet i sommar
Flygskatten föreslås träda i kraft den 1 juli i år. Förslaget innebär att flygskatt på mellan 96 och 430 kronor ska betalas för alla passagerare som reser från en svensk flygplats. Ett tiotal orter i Norrland omfattas inte av förslaget.

Ilmar Reepalu är främst orolig för flygplatser som ligger på orter där resenärer kan ta flyget i grannländer, som exempelvis i Skåne.

– Nu har vi fått ett antal av de här flygbolagen som skulle börja flyga direktflyg mellan Budapest och Sturup som säger att ”vi startar inte de här linjerna om flygplansskatten kommer till”, säger Ilmar Reepalu.

– Jag ser att samma sak kommer att ske vid ett antal flygplatser i landet där det finns andra alternativ, säger Ilmar Reepalu.

Kritisk energimyndighet
Energimyndigheten sågar i sitt remissvar regeringens förslag till en ny flygskatt. Enligt myndigheten är skattens miljöpåverkan mycket tveksam. Koldioxidutsläppen kan till och med komma att öka om skatten införs, hävdar myndigheten.

Tusen jobb hotas
Luftfartsverket räknar med att mellan 4 och 5 procent av passagerarna kommer att försvinna från svenska flygbolag, vilket kommer att medföra att omkring 1 000 jobb försvinner.

Dessutom frågar sig även Luftfartsverket om skatten kommer att förbättra miljön.

– Utsläppen hanterar man bäst genom att i så fall ta betalt av produktionskällan, det vill säga att ta betalt för de utsläpp som flyget producerar, säger Dan Lundvall, marknadsdirektör på Luftfartsverket.

Flera har inte svarat
Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand försvarar den massiva kritiken med att det är flera remissinstanser som har till uppgift att titta på miljöeffekter som inte har kommit med sina remissvar ännu. Men hon medger att den flygskatt som nu föreslås inte är den bästa.

– Vi hade föredragit att ha en skatt som var mer relaterad till utsläppen, men man kan inte vänta hur länge som helst innan flyget börjar betala sina miljökostnader, för då kommer de att få en mycket orättvis konkurrensfördel gentemot andra transportmedel som betalar sina miljökostnader, inte minst bil och tåg, säger Maria Wetterstrand.

Peter Johansson
peter.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".