Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

HM satsar på postorder

Publicerat torsdag 26 januari 2006 kl 18.20

På torsdagen presenterade klädkedjan HM sin rapport för det fjärde kvartalet i fjol. Resultatat levde inte riktigt upp till marknadens förväntningar och aktien föll genast efter rapporten, trots stigande försäljning och ökad vinst.

Analytiker och nyhetsbyråer tog fram uttrycket ”sämre än väntat”. Trots det så gjorde HM under det fjärde kvartalet en vinst före skatt på 4,3 miljarder kronor och för helåret kunde HM räkna hem hela 13,5 miljard.

Postorder
Nyheterna för dagen är annars att HM nu ska satsa mer på postorder och internetförsäljning i Europa och att klädkedjan ska göra en inbrytning i Mellanöstern.

Men för att göra det tvingas HM göra ett avsteg från strategin om att etablera sig genom egna dotterbolag eftersom lagstiftningen inte tillåter direktägande av Västföretag. I stället blir det franchiseavtal, säger vd:n Rolf Eriksen.

Hög expansionstakt
Som väntat fortsätter HM det höga tempot i expansionen, 150 nya butiker ska öppnas i år. En av fjolårets etableringar som gav mersmak var när HM i november öppnade en butik på Powell Street i San Francisco.

På presskonferensen kunde HM-ledningen stold visa bilden på hysteriska kunder och upphetsade reportrar i amerikansk tv.

HM:s aktie svängde upp igen under dagen och stängde på upp 1,3 procent till 273 kronor

Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".