Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Många lastbilar kör för tung last

Publicerat fredag 27 januari 2006 kl 12.08
Var tredje långtradare är överlastad.

Cirka en tredjedel av de riktigt tunga lastbils-transporterna i Sverige kör med överlast. Det visar mätningar som Vägverket har gjort på 30 platser i landet. Trots löften från branschen om förbättringar, har siffrorna inte gått åt rätt håll.

Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö är besviken över resultatet.

– Jag känner att vi har ett långt arbete framför oss. Vi har hållit på ett antal år och vi har diskussioner med de som genomför och köper tunga transporter för att få ner överlasterna, men vi ser ingen riktig förbättring, säger Ingemar Skogö.

Är du förvånad över att ingenting har skett?

– Jag vet att det sker saker, men vi ser det inte i siffrorna, och det gör mig besviken, säger Ingemar Skogö.

Ingen förbättring
Vägverket har med hjälp av mätutrustning under broar vägt den riktigt tunga trafiken över 35 ton på runt 30 platser under 2005. Resultatet visar ingen förbättring jämfört med tidigare år. Runt en tredjedel kör med överlast. Det påverkar både trafiksäkerhet och vägstandard.

– Det innebär att vägarna slits ned snabbare än annars, och det blir en obalans i konkurrensen mellan åkare som vill sköta sig som kommer i underläge mot de som överutnyttjar systemet och missköter sig, säger Ingemar Skogö.

Efter tidigare mätningar har branschen lovat förbättringar. Flera projekt inom till exempel skogstransporterna har också startat, men mycket återstår, inte minst vad det gäller attityder. Det medger Ulric Långberg på Sveriges åkeriföretag.

– Ja, tyvärr. Vi ser oerhört allvarligt på frågan, och driver den på alla olika bredder för att komma till en förbättring, säger Ulric Långberg.

Men uppenbarligen finns problemen kvar.


– Definitivt, och det krävs olika åtgärder för olika transporter, säger Ulric Långberg.

Kameraövervakning övervägs
Ett av problemen är vilka typer av transporter det är som kör med överlast. Vägverket överväger nu förutom större ansvar för transportköparen även kameraövervakning kopplat till mätningarna. Sveriges åkeriföretag vill också ha vågar direkt på bilarna för att chauffören lättare ska ha koll på sin last. Ulric Långberg anser precis som Vägverket att ett av problemen är att så många är inblandade i transportkedjan.

– Ibland hämtar chaufförer förslutna behållare som de inte kan påverka alls. Vi har fört upp frågan via EU-kommissionen till den europeiska nivån, att ha ett lastaransvar. Alla inblandade i lastningskedjan måste också ta sitt ansvar, så att man inte bara skjuter pianisten, säger Ulric Långberg på Sveriges Åkeriföretag.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".