Arlas produkter bojkottas i Saudiarabien

Den svensk-danska mejerijätten Arla är utsatt för en bojkott i Saudiarabien, en av företagets viktigaste exportmarknader med smör och mjukost.

Orsaken är bråket kring den danska tidningen Jyllandspostens nidbilder av profeten Muhammed som lett till uppmaningar i Saudiarabien om bojkott av Arla på grund av företagets koppling till Danmark.

– Det är klart att det påverkar oss, det är en viktig marknad. Vi omsätter tre miljarder danska kronor i Mellanöstern, varav två i Saudiarabien, säger Katarina Malmström som är pressansvarig på Arla.

Hur stor spridning har bojkotten fått så här långt?

– Vi vet att cirka trehundra butiker har tagit bort produkterna från sina hyllor. Vi vet också att man satt gula band framför produkterna i vissa butiker som visar att de kommer från Danmark. Det kan bli kännbart för oss så vi hoppas på en snabb lösning naturligtvis.

Vad gör ni från Arla för att dämpa effekten av det här?

– Vi kan inte göra så mycket. Men den danska ambassadören har skrivit ett brev som kommer att översättas till arabiska och publiceras i tidningarna i Saudiarabien, som Arla kommer att bekosta. Det är en bakgrund till varför det har hänt, med de satiriska teckningarna på profeten Muhammed.

Har du något hopp om att saudiaraberna skiljer på vad en tidning skrivit och vad Arla står för?

– Självklart gör vi det, säger Katarina Malmström.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".