Räddningsarbete vid den uppochnedvända bussen.

Tio kvar på sjukhus efter bussolyckan

Uppdateras kontinuerligt
Totalt 10 personer vårdas fortfarande på olika sjukhus efter fredagens svåra bussolycka utanför Arboga som krävde nio dödsoffer. Samtliga nio omkomna har nu identifierats.  

Bussen startade från Västergötland där 20 av passagerarna klev på i Gullspång. Butiksägaren Christer Färm har pratat med många kunder efter olyckan.

– Det som är värst är att det blir så mycket spekulationer. Det är ju tragiskt och vi är berörda i hela bygden. Det är både bekanta och kompisar som drabbats. Ovissheten är svårast, ingen vet, säger Christer Färm.

I Gullspång är bussolyckan det stora samtalsämnet och församlingshemmet är öppet under lördagen. Det har varit stort tryck på telefonerna hos kommunens krisgrupp.

Svår identifiering
Identifieringsarbetet har varit svårt säger Ulf Palm vid polisen i Västmanland.

– Identifieringen av de omkomna är ett grannlaga arbete och det måste ta den tid det tar, säger Ulf Palm vid polisen i Västmanland.

Vad är det som gör identifieringen så svår?

– De som vi tror är anhöriga ligger i flera fall själva skadade och kan då inte hjälpa till i identifieringsarbetet. Vad jag förstår har folk legat huller om buller inne i bussen och föremål har kastats omkring så det är svårt att hitta plånböcker, handväskor och annat med id-handlingar.

Av de nio som omkom i bussolyckan kommer tre från Falköping, två från Mariestad, två från Otterbäcken, en från Björneborg och en från Skövde.  

Fortfarande vårdas tio skadade på sjukhus i Örebro, Västerås och Eskilstuna. Flera skrevs ut under dagen eller flyttades över till sjukhus på hemorten för fortsatt observation. Inga skador bedöms dock som livshotande säger Mats Björeman på universitetsjukhuset i Örebro.

– Läget är stabilt, det är ingen som är i fara för livet. Vi har sex stycken som vårdas på intensivvårdplatser, men deras tillstånd är stabilt. Det är ingen som ligger i respirator eller behöver omedelbar operation.

Innebär det att de här patienterna kommer att repa sig?

– Ja.

Vilka typer av skador har de?

– Det är kläm- och krosskador, frakturer, skador på buk och organ i brösthålan, revbensskador, nyckelbensfrakturer, överarmsfrakturer, nackskador och ett par skallskador också.

Hur mår de mentalt efter olyckan?

– De är chockade efter att ha varit med om en sådan här olycka. Många vet inte riktigt vad som har hänt med arbetskamrater, det var ju ett stort sällskap från ett företag. Vi vet vilka patienter vi har här och vilka som finns i Västerås och Eskilstuna men vi har ingen förteckning över dem som är avlidna och vilka som är oskadda och fördes till vårdcentralen i Arboga, säger Mats Björeman.

Bussen undersöks
Parallellt med identifieringen pågår nu undersökningen av olycksbussen som bärgades sent på fredagskvällen men vad som orsakade olyckan kan polisen ännu inte säga.

Det finns inga svar på om det var halkan eller att det inte fanns något vägräcke eller om chauffören svimmade som orsakade olyckan.

– Vi har hört chauffören men vi vill inte säga vad han har sagt i förhören eftersom vi ska höra flera passagerare och vittnen och vi vill inte att deras berättelser ska färgas av vad han har sagt, säger Ulf Palm.

Statens Haverikommission gjorde på fredagen en första inspektion på olycksplatsen, innan olycksbussen fraktades till ett garage i Örebro där den tekniska undersökningen ska göras. Haverikommissionen samlar alla uppgifter och föremål från bussen för att kunna rekonstruera olycksförloppet.

Både Haverikommissionen, polisen och busstillverkaren Volvo ska göra tekniska utredningar. Men det kommer att dröja innan orsaken till olyckan går att fastslå.

För höga hastigheter
Vägverket är bekymrat över att just den här ganska nybyggda motorvägssträckan är ovanligt olycksdrabbad. Men enligt vägverket hade inte heller ett räcke kunnat förhindra den här olyckan. Ett räcke kan stoppa en personbil men inte en 22-tonsbuss som dundrar in i det i hundra kilometer i timmen.

Det värsta är att när Vägverket bygger säkrare vägar så tecknar trafiken genast in den säkerhetsmarginalen genom att börja köra ännu fortare. Just bussbranschen har bråttom att komma fram och håller för hög hastighet, det kom fram i en undersökning som trafiksäkerhetsexperten Per Nybom gjorde åt Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF i höstas.

– Vi vet att bussarna kör för fort. Det vi har mätt upp är att bussarna på en 110-väg har en genomsnittshastighet på 96 kilometer i timmen vilket gör att de måste köra mycket fortare för att uppnå den här medelhastigheten. Och de får bara köra 90 kilometer i timmen, säger Per Nybom.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Stefan Winiger
stefan.winiger@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".