De anställda protesterar.

Flygstrejk mot privatisering i Indien

På Indiens största flygplatser, i New Delhi och i Mumbai väntar kaos sedan över 20 000 flygplatsanställda gått i strejk. De protesterar mot ett beslut om att privatisera flygplatser som regeringen väntas fatta på onsdagen.

Facken på flygplatserna får stöd av indiska vänsterpartier och kommunister som anser att moderniseringen bör ske i statlig, inhemsk regi. Men på onsdagen väntas den indiska regeringen formellt godkänna att de två största flygplatserna, de i huvudstaden New Delhi och i Mumbai, före detta Bombay, privatiseras.

Modernisering av de båda flygplatserna väntas kosta uppemot tio miljarder kronor.

Utländska företag går in
På tisdagen tillkännagavs vilka bud som valts ut. Det blir indiska företag med utländska partners, Frankfurts flygplats respektive en sydafrikansk flygplatsoperatör som fick uppdragen.

Flygtrafiken i Indien står inför en explosiv tillväxt, med flera nya privata flygbolag som erbjuder billiga resor. Men flygplatserna är primitiva, omoderna och underdimensionerade för dagens trafik. I New Delhi måste både in- och utrikesflygningar samsas om en enda landningsbana och i Mumbai ligger ett av Asiens största slumområden ända framme vid landningsbanan.

Även om regeringen väntas besluta om privatiseringen är det osäkert om och när bygget kan börja. Förutom politiska strider väntas indiska företag som förlorade i anbudsförfarandet gå till domstol, och det kan försena privatiseringen.

Reformer bromsas
Striden om flygplatsprivatiseringen illustrerar den reformvänliga indiska regeringens dilemma. Stora delar av regeringens ekonomiska reformpolitik har senaste året bromsats eller helt stoppats, detta på grund av motstånd från vänster- och kommunistpartier som regeringen behöver stöd av.

Ett annat exempel är detaljhandeln, där vill regeringen tillåta utländska investeringar, något som vänstern och kommunistpartierna vägrar gå med på.

Regeringen säger att det behövs utländska investeringar för att exempelvis bygga upp en kylkedja i Indien, i dag ruttnar 40 procent av frukt och grönsaker innan de når konsumenterna.

Öppnar för utlänskt i detaljhandeln
I förra veckan vann regeringen ändå en liten delseger när utländska investeringar tilläts i detaljhandeln, men bara i affärer som säljer ett enda märke, till exempel Adidas eller Burberry.

Amerikanska Wal-Mart har i flera år bedrivit intensiv lobbying för att få öppna varuhus i Indien. Den amerikanska varuhusjätten säger att det skulle skapa hundratusentals nya jobb, men hittills har det varit tvärstopp. Indiska kommunistpartier säger att såna utländska investeringar hotar de små handelsbodar där de flesta indier idag gör sina dagliga inköp.

Nils Horner, New Delhi
nils.horner@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".