Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Undervisningen i sex och samlevnad ska förändras

Publicerat torsdag 2 februari 2006 kl 05.30
Sexundervisning på 1970-talet.

Skolverket föreslår att ämnet sex och samlevnad på gymnasiet ska ingå i sex olika kärnämnen som är obligatoriska för alla elever. Nästa höst införs också andra förändringar av gymnasiet. Bland annat ska elevernas betyg sättas på vad de kan i hela ämnena istället för på korta kurser.

– Det här ska förekomma i samtliga ämnen och då har vi lagt ansvaret framför allt på kärnämnena som når samtliga elever, säger Jan Sydhoff, enhetschef vid avdelningen styrdokument på Skolverket.

Är det inte risk att det drunknar bland all annan viktig undervisning i de här kärnämnena?

– Nej, det ska det inte vara för nu finns det med som mål i ämnena och det finns som kriterium. Så nu kan man inte gå runt det på samma sätt.

Rektors ansvar
Idag står i läroplanen att eleverna ska få undervisning i sex och samlevnad. Det är rektors ansvar att de får det.

I många skolor sköts det bra, men i en del skolor får massor av elever bara lite eller ingen undervisning alls i ämnet.

– På en del skolor har man hela kurser och väldigt omfattande verksamheter när det gäller sex och samlevnad, medan det på andra skolor passerar tämligen obemärkt. Det skiljer från noll till väldigt mycket, säger Jan Sydhoff.

Stora förändringar av gymnasiet
Nästa höst införs stora förändringar av gymnasiet. Bland annat ska elevernas betyg sättas på vad de kan i hela ämnena istället för på korta kurser.

När ämnena och betygskriterierna nu görs om vill Skolverket skriva in sex och samlevnadsfrågorna i kärnämnena historia, naturkunskap, religionskunskap, samhällskunskap, svenska och idrott.

Där handlar det inte om blommor och bin utan om elevernas funderingar kring sin sexualitet och sina relationer.

Existentiella frågor
– Den minsta delen är fysiologi eller biologi, eller sexualteknik, samlagsteknik, utan det handlar om etiska värderingar, det handlar om förhållningssätt till sina medmänniskor.

– Det handlar om religioners syn på sexualitet, på äktenskap och barn, existentiella frågor som då kan belysas ur olika ämnens perspektiv, säger Jan Sydhoff.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".