Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Medelålders resenärer kräver kunskap

Publicerat torsdag 2 februari 2006 kl 18.44

Intresset för så kallad kunskaps- och kulturturism, där olika upplevelser, kurser och föredrag ingår ökar i Sverige och övriga Europa. Resenärerna är ofta medelålders par med utflugna barn som inte längre nöjer sig med ett museibesök utan vill lära sig mer om resmålet och själva turistattraktionen.

Sveriges rese- och turistråd följer utvecklingen på nära håll och deras vd Thomas Brühl har en teori om vad det ökade intresset i just den här målgruppen beror på.

– Det finns en stor vana att resa, de har ofta god ekonomi, barnen har flugit ut ur boet och de ställer högre krav, dels på sig själva men även på resmålet. Det handlar om att bli mer stimulerad, att bygga sitt eget varumärke, att man kanske har varit någonstans och lärt sig någonting eller upplevt någonting.

Delaktighet
Enligt en undersökning som gjordes förra året ökar intresset i storstäderna för de attraktioner där man som besökare är delaktig, får prova på, lukta, smaka och skapa samtidigt som intresset för de traditionella attraktionerna där man som besökare är passiv minskar.

Enligt Thomas Brühl på Sveriges rese- och turistråd som ansvarar för att marknadsföra Sverige som turistland, ökar intresset för den svenska upplevelseturismen även utomlands.

– I England till exempelvis efterfrågas just kultur- och upplevelseturism och intresset ökar för de produkter vi har i Sverige.

Ökad kreativitet
Allt fler svenska företag satsar alltså på att ge besökaren det där lilla extra, och Thomas Brühl har dom senaste året märkt av en ökad kreativitet och en ökad förståelse bland svenska företag för vad kunderna egentligen vill ha. Han tror att den positiva utvecklingen kommer fortsätta.

– Om vi till exempel tittar på England där vi har gjort undersökningar säger den här målgruppen att det här är en av de fyra attraktionerna som man åker på eller har åkt på de senaste tre åren och det pekar på att det här en trend som är kvar och ökar, säger Thomas Brühl, vd på Sveriges rese- och turistråd.

Mattias Forsberg
mattias.forsberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".