Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"För långa arbetspass för piloter på SAS"

Publicerat fredag 3 februari 2006 kl 05.00
Kritik mot SAS-piloternas arbetspass.

SAS bryter mot reglerna för hur långa arbetspass piloterna får ha. Det anser de skandinaviska luftfartsmyndigheterna. Även SAS-piloterna är kritiska mot företagets sätt att lägga scheman och hävdar att de tvingas till arbetspass som kan vara upp mot 20 timmar.

– Den bedömning som jag tillsammans med mina kollegor i Norge och Danmark har gjort är att man ska räkna in transporter från Oslo och Stockholm til Köpenhamn i den arbetstid som en pilot har, säger Nils Gunnar Billinger, generaldirektör för Luftfartsstyrelsen.

Hur påverkar det här flygsäkerheten?

– Om det är så att man arbetar för lång tid kan det få betydelse för flygsäkerheten. Man blir helt enkelt för trött.

Transporter ska räknas som arbetstid
Det luftfartsmyndigheterna slår ner på är att SAS inte vill räkna in flygtransporterna av exempelvis svenska piloter till Köpenhamn när de ska flyga passagerare därifrån och ut i världen. SAS har cirka 300 svenska och norska piloter som måste ta sig till sin arbetsplats på det här sättet.

Transporterna görs alltså via flyg och enligt myndigheterna ska även den tiden i luften räknas som flygtid.

Pilotföreningen säger till Ekot att deras medlemmar ofta tvingas ta ett flyg tidigare än vad som skulle behövas eftersom SAS vill garantera sig mot förseningar. Det gör att piloterna ibland kan få vänta i timmar i Köpenham på att få sätta sig bakom spakarna på planet.

20 timmar på ett dygn
Av säkerhetsskäl får en pilot bara schemaläggas för 14 timmars arbetspass - med smärre avvikelser upp eller ner beroende på om till exempel flygningen sker nattetid eller på dagen. Men i stället för max 14 timmars arbete kan det alltså enligt pilotföreningen bli upp mot 20 timmar.

– Det är väl känt att de kritiska momenten i en flygning är start och landning. Då ska piloten vara fräsch och pigg och inte ha arbetat för länge. Det är därför de här reglerna finns, säger Nils Gunnar Billinger.

Men SAS anser inte att bolaget bryter mot reglerna.

Att piloterna flygs till Köpenhamn för att där gå på sitt arbetspass är tvärtom ett erbjudande från bolaget. Piloterna har möjligheten att välja andra transportmedel, säger Lars Mydland operativ direktör på SAS.

– De får gärna ta bil eller komma till Köpenhamn och checka in på flygningen på annat sätt. Vår schemaläggning sker i enlighet med skandinaviska myndigheters regler, säger han.

Peter Johansson
peter.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".