Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Lidl backar om svensk mjölk

Publicerat fredag 3 februari 2006 kl 05.00
Numera även hos Lidl.

Lågpriskedjan Lidl har gett med sig och släppt in Arlas mjölk i sina butiker. Hittills har företaget bara sålt tysk mjölk men sedan ett par veckor finns även det svenska alternativet i mjölkdiskarna.

Här i kyldisken i Lidls butik i Huskvarna står numera Arlas mellanmjölk sida vid sida med Lidls egen tyska mjölk. Lidl har tidigare velat ta in den svenska mjölken men bara under sitt eget varumärke, vilket Arla vägrat att gå med på.

Kunden Katarina Bjäreholt tycker att det är bra att Lidl ändrar sig.

– Ja, det tycker jag är okej, säger hon.

Brukade du köpa den tyska mjölken?

– Nej, det har jag faktiskt inte gjort.

Vad tror du är som har fått Lidl att börja sälja svensk mjölk?

– Jag tror att folk vill ha det. Man hör ju ofta att de vill köpa svensk mat, säger Katarina Bjäreholt.

Lidl tiger
Varför Lidl ändrat sig om mjölken får vi inte veta. En anställd i butiken i Huskvarna medger att kunder frågat efter svensk mjölk, men hon vill inte låta sig intervjuas.

På Lidls svenska huvudkontor svarar ingen över huvudtaget på Ekots frågor, vare sig via telefon eller via e-post. Därför kan vi bara gissa. Men på Arla välkomnar Sverigechefen Anders Svensson beslutet.

– Vi vet ju att de svenska konsumenterna söker det svenska naturliga trygga när det gäller mejeriprodukter, säger han.

Ska man se det som att ni har vunnit nu?

– Jag vill inte se det som en kamp, men vi är väldigt glada att våra varumärken kommer att finnas i Lidls butiker, så en liten seger är det naturligtvis, säger Anders Svensson.

Europeisk trend
Experter på svensk dagligvaruhandel har tidigare pekat på att kunderna ofta är skeptiska till ett alltför extremt lågprisutbud med, för många, okända märken. Kanske är det detta som gör att Lidl nu tycks byta strategi när försäljningen i Sverige inte går lika bra som man hade hoppats. Företaget har förutom mjölken tagit in andra svenska kända märken som till exempel Scan.

Anders Svensson på Arla menar att det här en trend inom lågprishandeln överhuvudtaget.

– Vi vet att varumärkesprodukter med kvalitet efterfrågas av alla konsumenter, även dem som söker lågt pris. Och det kan vi se som en trend även i Europa, säger Anders Svensson, Sverigechef för Arla foods.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".