Avgifter har fått ner trafiken.

Stockholmstrafik sjönk med 25 procent

Biltrafiken till och från centrala Stockholm minskade med 25 procent under den första månaden med trängselskatter. Det visar en utvärdering från miljöavgiftskontoret.

Resandet med kollektivtrafiken har ökat kraftigt.

– Det är trängre. Jag åker vid niotiden och hem vid fem. Det är alltid knökat på tunnelbanan, säger Johan Trybom.

– Det är mer folk och det har blivit jobbigare, säger Laura Papo.

40 000 fler resenärer per dygn har kollektivtrafiken i Stockholm fått sedan trängselskatteförsöket inleddes i början av januari.

Det är fler än vad Storstockholms lokaltrafik, SL, hade räknat med och trängseln i tunnelbanan och på pendeltågen har också ökat.

Biltrafiken till och från Stockholms innerstad minskade under de första veckorna i januari med en tredjedel. Nu har minskningen stabiliserats kring 25 procent, vilket motsvarar cirka 100 000 färre fordon per dygn vid betalstationerna.

Det har lett till kortare restider och ökad framkomlighet.

På flera stora leder har köerna gott som försvunnit. Det gäller även Essingeleden, där många tvärtom trodde att köerna skulle öka, eftersom Essingeleden är avgiftsfri.

En annan, kanske oväntad, effekt av trängselskatteförsöket är att antalet parkeringsböter i innerstan har gått ned rejält, berättar Gunnar Söderholm, som är kanslichef på miljöavgiftskontoret.

Vilka effekter trängselskatteförsöket har på miljön kommer man att presenteras först i sommar, eftersom en eller ett par månader anses vara för kort tid att mäta med tanke på de stora variationerna i vädret.

Katarina Schulz
katarina.schulz@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".