Norska företag ligger lågt med sitt ursprung

Norska företag har ännu inte drabbats lika hårt som Danmark av bojkotter eller andra aktioner efter publiceringarna av Mohammedteckningar.

Men rädslan för att drabbas är stor och många företag som finns i Mellanöstern väljer att tala så lite som möjligt om att dom har norsk bakgrund.

Ett exempel är Klassningssällskap, Det Norska Veritas, där Tore Höifödt är informationsdirektör.

Det Norske Veritas är ett av världens största klassningssällskap och arbetar med att godkänna kvalitetssystem - bland annat i många länder i Mellanöstern. Hittills har företaget inte drabbats av att dom uppmärksammade Mohammed-teckningarna också publicerats här i Norge. Men för säkerhets skulle - så har företaget beordrat att norska symboler och flaggor ska tas bort.

Under ytan finns naturligvis rädslan för att också norska företaget ska få problem med sina utlandsaffärer. Och frågan är känslig - till exempel oljebolaget Statoil, som har verksamhet i Iran bland annat, vill i dag inte vill kommentera den här frågan.

Norges utrikesdepartement håller på att sammanställa en rapport om situationen i Mellanöstern. Dom uppgifter som hittills kommit in har varit lugnande, säger Odd Mölster, vid UD:s avdelning för näringspolitiska frågor.

En viktig förklaring till det är att bara en liten del av Norges export och utlandsverksamhet riktar sig direkt till konsumentmarknaden - där dom lätt skulle kunna utsättas för en köpbojkott från allmänheten. det här säger Egil Hagen vid Innovasjon Norge, som bland annat arbetar med exportfrågor.

Sören Granath

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".