Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Fel abonnemang gav elkunder 100 000 kr

Publicerat söndag 12 februari 2006 kl 15.06

Att välja rätt elbolag är ett sätt för konsumenten att spara pengar. Men det kan vara ännu viktigare att ha rätt sorts nätabonnemang. I Stocksund norr om Stockholm fick fem bostadsrättsinnehavare tillbaka 100 000 kronor i somras.

Rolf Brännström fick rätt i Svea hovrätt efter sex års kamp mot elbolaget Graninge.

– Då vinner jag i hovrätten och får alla feldebiterade nätavgifter sen 1992 återbetalda, säger han.

Det måste ha känts fantastiskt.

– Det gjorde det. Det blev en rolig midsommar.

Svea hovrätt dömde elbolaget Graninge, numera E-On, att betala tillbaks för höga nätabonnemang till de fem medlemmarna i bostadsrättsföreningen Bergsstigen i Stocksund. 20 000 kr till var och en alltså.  

När fastigheten blev bostadsrätter fick de alla ett felaktigt abonnemang.

– Då passar Graninge på att debitera ut fem villaabonnemang á 3 000 kronor per år, säger Rolf Brännström.

Begärde ändring 1999
I stället borde de ha fått så kallade lägenhetsabonnemang för 900 kronor per år, en skillnad alltså drygt 2 000 kronor per år och hushåll.

När Rolf Brännström förstod det här 1999 skrev han till Graninge och begärde ändring. Efter ett år hörde företaget av sig och var då beredda att återbetala för fem år tillbaka.

Men Rolf Brännström var inte nöjd – han ville ha retroaktivt för 10 år och gick till tingsrätten där han vann mot Graninge. Domen fastställdes sen av Svea hovrätt.

Rolf Brännström tror att det kan vara tusentals elabonnenter som betalar för höga nätavgifter. Om det är minst tre lägenheter som får sin el via den inkommande så kallade servisledningen, så har de boende rätt till det klart billigare lägenhetsabonnemanget.

Svårläst elräkning
Men det gäller att kunna läsa elräkningen för att se vilket nätabonnemang man har. På Rolf Brännströms faktura stod det bara abonnemangsavgift.

– De har aldrig visat det öppet. Det var en av sakerna som både hovrätten och tingsrätten gick på. En sak är säker – det är nästan omöjligt att läsa en elräkning.

Avgörande för konsumentens dåliga ställning är att nätbolagen inte har någon konkurrens – de gör som de vill, menar Rolf Brännström.

– Man får inte glömma att det här är en monopolsituation. Då bär de sig åt de på det här sättet och mjölkar ut konsumenten. Det är för små belopp att processa om egentligen, säger Rolf Brännström i bostadsrättsföreningen Bergsstigen.

Lars-Erik Backman
lars-erik.l.backman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".