Svenska flygplaster konkurreras ut av grannländernas

När Danmark slopar sin flygskatt, precis som Norge redan har gjort - tänker Sverige istället införa en ny flygskatt. Det här blir förrödande för svenskt inrikesflyg, menar företrädare för SAS, Malmö Aviation, facket och svenska kommunförbundet, som idag protesterade mot regeringens förslag. Den nya skatten kallas för miljöskatt, men enligt Anders Ehrling, VD för SAS Sverige, så har skatteförslaget ingenting med miljö att göra.

Den nya flygskatten innebär att biljettpriset ökar med en hundralapp. Reser man från Malmö till Luleå får man dessutom betala dubbel flygskatt eftersom man måste byta plan på Arlanda. Regeringsförslaget, som överlämnades till riksdagen idag, får hård kritik från kommunförbundets ordförande socialdemokraten Ilmar Reepalu. Det är ett dåligt förslag, säger han, och det enda som händer är att flygbolag som trafikerar Sturups flygplats i Skåne flyttar sina flygningar till Kastrup i Danmark och att Sverige exporterar mellan 200 och 400 arbetstillfällen till Danmark.

Flera flygbolag hotar lämna Sturup: fritidsresor flyttar hela sin charterverksamhet från Sturup till Kastrup, Ryan Air lägger ner två linjer, SAS och Malmö Aviation drar ner på antalet avgångar. Men innan den nya flygskatten kan träda i kraft måste EU-kommissionen godkänna de regionala undantag som finns i skatteförslaget.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".