Konsumentverket kritisk mot bankomatavgifter

De banker som inför nya avgifter för bankomatuttag får nu kritik från Konsumentverket. Konsumentverket anser att bankerna undergräver sitt förtroende om de inför nya avgifter på andra tjänster. Det menar Peter Knutsson, chef för finansiella tjänster på Konsumentverket.
Bankomatavgifterna har kommit till i syfte att finansiera de minskade intäkter som uppstår när bankomatuttagen utomlands inte får kosta mer än de gör i Sverige. Från den första september måste kunderna hos Sparbanken i Karlshamn betala en avgift på 10 kronor för uttag i bankomater som inte tillhör banken, andra sparbanker eller samarbetspartnern Föreningssparbanken - och det oavsett om uttagen görs i Sverige eller utomlands. Hittills har det varit gratis för bankens kunder att ta ut pengar i Sverige medan det kostat 35 kronor i utlandet. Men från den första juli gäller en ny lag som säger att bankomatuttag inte ska kosta mer i EU-länder som infört euro än vad det gör i Sverige. Och för att kunna fortsätta ta ut en avgift utomlands inför alltså Sparbanken i Karlshamn en avgift på uttag i Sverige. Även Kristianstad sparbank inför samma system och priser som Sparbanken i Karlshamn. Just nu diskuterar Sörmlandsbanken att införa liknande avgifter. Däremot inför de större bankerna Nordea, SE-banken, Föreningssparbanken och Handelsbanken inga avgifter.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".