Volvo rullar bäst i Europa

Det är Europamarknaden som varit den stora motorn för Volvos goda resultat det första kvartalet i år. Lastbilstillverkarens orderingång ökade med 68 procent under de första tre månaderna i år. Däremot går den Asiatiska försäljningen sämre.

I stort sett samtliga Volvos affärsområden förbättrade eller bibehöll resultatet. Vinsten efter skatt ökade med 19 procent till 5,5 miljarder kronor och omsättningen ökade 15 procent till 60,2 miljarder kronor.

Det var mer än vad analytikerna förväntat sig. Och det är lastbilarna som drar det tunga lasset. Omsättningen ökade med 13 procent och orderingången med 26 procent.

Särskilt stark var orderingången i Europa där den ökat med hela 68 procent. Däremot går det sämre i Asien där orderingången minskade med 55 procent.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".