Vändning för reklammarknaden

Hittills i år har det satsats mindre pengar på reklam och annonser än under fjolåret. Sammantaget har annonsörerna spenderat 700 miljoner kronor mindre under årets första 5 månader än under samma period förra året. Men Elisabeth Trotzig, vd för Institutet för reklam och mediestatistik, IRM, säger att man har sett reklamarknaden stabilsera sig och att den har vänt.
2002 blir liksom 2001 ett riktigt dåligt år för de svenska medier som tjänar pengar på att sälja reklam. Intäkterna har fortsatt att minska kraftigt även under de fem första månaderna under 2002. Men i maj månad tycker sig IRM, Insitutet för Reklam och mediestatistik se en förändring. Fallet har stannat upp och inför höstens valrörelse väntar sig IRMs vd, Elisabeth Trotzig, att reklamköpen ökar igen.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".