Bloggar ska locka väljare till s

Socialdemokraterna hoppas att bloggar på internet ska locka väljare i valrörelsen. I helgen hålls ett möte i riksdagen dit man bjudit in den amerikanske konsulten Joe Trippi, som ska inspirera de socialdemokratiska politikerna.

Joe Trippi är mannen bakom de stora framgångar som den demokratiske presidentkandidaten Howard Dean firade i början av den amerikanska presidentvalskampanjen för två år sedan.

Deans kampanjer på internet, både när det gällde att engagera aktivister och finansiärer, var ett nytt inslag i det politiska livet i USA, som fick stor uppmärksamhet.

Socialdemokraterna hämtar alltså nu inspiration av arkitekten bakom Deans kampanjer, som de hoppas ge effekt i valet.

Flera bloggar redan
Ett tiotal socialdemokratiska riksdagsledamöter som har en egen blogg. Monica Green är en av dem som försöker nå väljare på detta sätt.

– Det finns ungdomar och andra som kanske inte tar till sig politik eller partipolitik på det traditionella sättet. Då gäller det att se till att man finns även i den sfären. Om man inte kommer till berget får berget komma till människorna, säger Monica Green.

Syrligt om amerikanisering
Amerikanska konsulter är en fråga som diskuterats livligt i samband med flera av de senaste valrörelserna. Ofta i syrliga ordalag.

Monica Gren värjer sig bestämt mot påståendet att Trippis besök skulle leda till en amerikanisering av årets valrörelse.

– Vi ska ta till oss synpunkter från hela världen. Socialdemokratin är en global rörelse, och vi tar synpunkter från alla som kan bidra med någonting.

Pontus Mattsson
pontus.mattsson@sr.se

Fakta: blogg

webbjournal, webblogg, personlig och öppen dagbok på webben.

(Källa: Nationalencyklopedin)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".