Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Postens anställda spelar om bemanning

Anställda vid Posten får spela ett dataspel om hur den egna arbetsplatsen kan drivas effektivare. Bland annat blir det extra poäng om någon får sparken.

Anställda har reagerat på spelet som de tycker är cyniskt och Pär-Owe Brandeker, ansvarig för brevterminalerna i koncernfacket, anser att spelet till stor del går ut på att inse vikten av att göra sig av med kolleger.

– Den enda förutsättningen är att det är mindre att göra. Det är ganska naturligt att man får bra poäng om man bemannar med färre människor, det vill säga om man gör sig av med eller låter bli att rekrytera.

Man sparkar anställda helt enkelt?

– Ja, sparkar, eller låter bli att rekrytera. Jag spelade det där själv med mina kolleger igår och då var det naturligtvis så, pedagogiken är att gör du dig av med anställda så fungerar det bättre.

Alla ska spela
Dataspelet går ut på att anställda ska lära sig konsten att effektivt driva en postterminal och tanken är att samtliga 6 000 anställda vid Postens brevterminaler ska pröva spelet.

Vid till exempel brevterminalen i Årsta i Stockholm drog spelet igång i vintras, ungefär samtidigt som företaget meddelade att antalet anställda skulle minska, skriver tidningen Sekomagasinet.

Anställda reagerar
Just kopplingen mellan neddragningar och dataspelets poängsystem har fått anställda att reagera, säger Pär-Owe Brandeker.

– Vi har ju hört från flera terminaler där folk har tyckt att det inte alls har varit kul, att det har varit nästan förnedrande. Sedan har andra tyckt tvärtom att det ha varit kul bara för att spela spel, säger han.

En annan bild
Men Björn Olsson, chef för Postens brevterminaler, har en helt annan bild av spelet. Enligt honom är det andra faktorer som ger mer poäng, än att ge medarbetare sparken, som kvalitet i leveranser och personalens trivsel. Hans uppfattning är att de flesta uppskattat spelet.

– Det är givetvis synd att det är några som inte tycker att det här är roligt, men tittar man på helheten så är det i huvudsak en väldigt positiv feedback. Jag ser det inte som uteslutet att vi kommer att ha något liknande spel även i framtiden.

Sören Granath
soren.granath@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".