Svenskar handlar mest hos jättarna

Svenskarna fortsätter att göra den största delen av sina inköp hos dom stora affärskedjorna framförallt när det gäller livsmedel, elektronik och möbler. Det visar en ny undersökning från Handelns utredningssinstitut. Men det finns delar av detaljhandeln där kedjorna inte lyckats lika bra - en sån är optikerbranschen. Björn Lind är en av dom som väljer att gå till en fristående optiker:
- Det är en personlig sak, jag vill känna den som kollar min syn, säger han. När det gäller till exempel elektronikbranschen så hade förra året dom sex största företagen och kedjorna omkring 70 procent av försäljningen. Men det var en mindre andel än året före så det är möjligt att ägarkoncentrationen har stannat upp efter att ha ökat kraftigt det senaste decenniet. Det här betyder däremot inte att småbutikerna kan andas ut säger Henrik Öhman på Handelns utredningsinstitut - för mönstret ligger fast att svenskarna gärna tar bilen till stora köpcentra utanför tätorterna för att kunna handla det mesta på en gång och det här innebär fortsatt hård press på dom mindre butikerna. - Det kräver kanske en större benägenhet att förändra sig, att man tillexempel breddar eller fördjupar sitt sortiment för att attrahera fler kunder, säger Henrik Öhman. Och även om dom fristående optikerna har hållit stånd mot kedjorna än så länge - liksom urmakare och blomsterhandlare - så finns hotet där och det är optikern Hans Bark beredd på: - Man kanske får lov att nischa sig lite, så att man blir expert på vissa saker. Jag själv gör till exempel mycket glasögon för dem som håller på med skytte, säger han.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".