Ökad vinst i Nokias kvartalsrapport

Vid lunchtid på torsdagen lämnade den finska mobiltelefontillverkaren Nokia sin rapport för andra kvartalet i år. Företaget redovisar en vinst på 14,1 miljarder kronor, att jämföra med vinsten på ungefär 9,3 miljarder kronor för motsvarande period i fjol.

Helena Nordman Knutsson är telecomanalytiker på Öhman fondkommission.

– Det är blandad konfekt här. Vi har en stark volymmarknad, där Nokia ändå har tappat marknadsandelar, från 35 procent i första kvartalet till 34 procent i andra kvartalet.
– Vi tror att det är Motorola-rapporten som spökar. Motorola har tagit ytterligare marknadsandelar under andra kvartalet, speciellt i USA och Latinamerika, säger Helena Nordman Knutsson.

Nokia spår i kommande kvartal
Nokia räknar med att volymerna på mobiltelefonmarknaden under tredje kvartalet 2006 stiger jämfört med andra kvartalet, då 230 miljoner enheter levererades.

Bolaget tror att företagets marknadsandel kommer att ligga kvar på samma nivå under tredje kvartalet.

Nokia spår också att världsmarknaden för nätverk växer måttligt under 2006.

Bolaget räknar samtidigt med att bolagets egen andel av telefonmarknaden under tredje kvartalet kommer att ligga på ungefär samma nivå som andra kvartalet, då den bedömdes som 34 procent.

”De nya affärsområdena går bra”       
Så här kommenterar Helena Nordman Knutsson Nokias framtid.

– Jag tycker alltid det är lika spännande att läsa de här rapporterna. Sedan är det väl så att det som lider när man jobbar såhär är kanske en liten marginalpress här och där, men i övrigt så går de nya affärsområdena bra, säger Helena Nordman Knutsson, telecomanalytiker.

Peter Johansson
peter.johansson@sr.se