Exporten av svenska leksaker ökar

Exporten av svenska leksaker har ökat kraftigt de senaste åren, och fler och fler företag öppnar också egna butiker utomlands.

Ann-Charlotte Svensdotter, som lördagshandlade leksaker i en butik i Stockholm med sonen Alexander, tycker att svenska leksaker står för kvalitet.

– Jag tror att det har med kvalitet att göra, att man kan ha dem länge och leka med dem i väldigt många år, säger Ann-Charlotte Svensdotter.

Klassiska leksaker
Brios trejärnvägar och Stigas hockeyspel är två klassiska svenska leksaker som blir en allt vanligare syn i lekrum i andra delar av världen.

De senaste sex åren har exporten av svenska spel och leksaker ökat med 70 procent och omsätter nu cirka 1,5 miljarder kronor per år.

Enligt Exportrådet beror uppsvinget bland annat på att marknaden i Sverige blivit tuffare och att företag därför väljer att satsa på lansering utomlands.

Betraktas som säkra
Men också på att många svenska leksaker betraktas säkra och håller hög kvalitet.

– Oftast är det turister som passar på att köpa när de är i Sverige, säger Jilmas Tuz som jobbar på en Briobutik i Stockholm.

Även exporten av barnböcker, lekparksställningar och barnkläder har ökat de senaste åren. Polarn och pyret är ett företag som satsar på att också öppna butiker utomlands, inom kort i Moskva.

Importerar mer
Men trots ökning importerar Sverige fortfarande mer leksaker än vad som exporteras.

För Ann-Charlotte Svensdotter och sonen Alexander slutade shoppingrundan inte med några svenska leksaker i påsarna.

– Nej, det blev inte det. Vi hittade inget som passade från Sverige, säger Ann-Charlotte Svensdotter.

Daniel Sundbaum
daniel.sundbaum@sr.se