Bilförsäljningen i Kina ökar

Bilförsäljningen i Kina ökar snabbt. Bilarna blir billigare och allt fler medelklassfamiljer köper bil. Det gör att Kinas bilmarknad i år klättrar upp till en andraplats i världen, och allt fler kineser ser det som nödvändigt att ha bil.

– Jag måste ha bilen för att komma till jobbet säger Beijingbon Yang Haitou.

I handen har han nycklarna till sin grå Citroën. Han sparkar på däcket och säger att visst är den okej. Men den är tre år gammal och Yang Haitou önskar att han kunde köpa en ny snart.

– Den där, där framme är bra, säger han och pekar på granntjejens splitternya Mazda.

Glest på cykelbanorna
För bara några år sedan var de tusentals ringklockorna själva ledmotivet i den kinesiska gatukakofonin. Men i dag är det glest på cykelbanorna. Floderna av cyklister har ersatts av sega bilköer. En femtedel av Beijings femton miljoner invånare har redan en bil.

Trots att och gatorna blir allt mer igenkorkade funderar fler och fler kineser på att köpa bil.

Sju miljoner bilar
Enligt nya statliga kinesiska analyser kommer nästan sju miljoner nya bilar att säljas i Kina i år. Det betyder att var tionde bil som säljs i världen i år säljs här. Ökningen gör att Kina går om Japan som världens näst största bilmarknad efter USA.

Enligt en marknadsundersökning planerar 13 procent av invånarna i storstäderna Beijing, Shanghai och Guangzhou att köpa en bil inom ett år. Det kan jämföras med motsvarande siffra för två år sedan. Då planerade bara knappt hälften så många att köpa bil inom ett år.

Den kinesiska regeringen uppmuntrar bilköp, och förutspår att Kina kommer att vara världens största bilmarknad år 2020.

Hanna Sahlberg, Peking
hanna.sahlberg@sr.se