Låg lönsamhet för svenska matjättar

Trots att svensk mat är dyrast i Europa är lönsamheten låg för de svenska livsmedelsföretagen och sämre än för de stora europeiska kedjorna.
De svenska matpriserna är för höga, upp emot 20 procent, visar undersökningar på Europanivå. Bristande konkurrens har pekats ut som den främsta förklaringen. Men lönsamheten i en rad svenska företag som framställer och säljer livsmedel är låg. För Ica, Coop och Axfood, som dominerar partihandel och butiksförsäljning, ligger vinstmarginalerna på mellan 0 och 3 procent, enligt uppgifter från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Det betyder att den totala vinsten för företagen bara är ett par kronor per intjänad hundralapp före skatter och räntekostnader. Det är sämre än för de stora livsmedelskedjorna ute i Europa. Konkurrensverket hävdar att hälften av skillnaden mot priserna i Europa beror på bristande konkurrens. Andra bedömare menar att en stor del av fördyringen egentligen beror på längre transporter, strängare och därmed dyrare regler för livsmedelsproduktion och längre och därmed kostsammare öppettider. Karl Lundvall är ekonom på Konkurrensverket, och han tycker inte att de låga vinsterna i branschen visar på tillräcklig konkurrens, utan snarare på att företagen måste bli effektivare.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".