Lärarstudenter: "Kritiken är orättvis"

Lärarutbildnignen vid Högskolan i Kalmar får klart godkänt av eleverna som inte håller med om den hårda kritiken som riktats mot alla lärarhögskolor i Sverige. Bland annat tycker kritikerna med flera pedagogikprofessorer i spetsen att forskaranknytnignen är för dålig och att det är för många hemtentor och grupparbeten på lärarhögskolan.

Andreas Wetterling som ska bli högstadielärare i idrott och religion säger att det enda i kritiken han kan hålla med om är att det är för många grupparbeten där enstaka elever kan smita undan utan att lära sig något.

Inger Edfors Lilja, ordförande i nämnden för lärarutbildningen säger att just grupparbeten är ett bra sätt att arbeta - men att det ställer krav på elevernas intresse och att man försöker hitta bättre tester för att kontrollera elevernas kunskaper.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".