Reklamblad i tidningen kringgår förbud mot oönskad direktreklam

Det har blivit allt mer vanligt med reklamblad som kommer till oss instoppade i vår dagstidning. Förändringen har väckt irritation bland en del då de upptäcker att dom nu får reklam - trots att de ju satt upp en skylt med ”Nej Tack” på brevlådan.

De etiska reglerna säger att oadresserad reklam INTE ska läggas i brevlådor med Nej Tack-skylt.

På marknadsetiska rådet som övervakar att reglerna följs tycker man däremot inte att omfattningen och utformingen av annonsbladen är sådan att man vill ingripa i dagsläget säger juristen Torsten Brink.

- Den anses helt enkelt inte utgöra oadresserad direktreklam i och med att den ligger i en tidning som man har prenumerat på och om man tycker det är ett problem får man väl byta tidning.

Nu hjälper inte det eftersom de flesta dagstidningar erbjuder ibladningar. I vårt län är Barometern och Västervikstidnningen flitigast med ett par per månad i snitt. Östra Småland och Vimmerby tidning har det mer sällan eftersom bilagorna där får läggas i manuellt.

Mats Larsson marknadschef på Östra Småland ser en fara i att intresset för ibladningar ökar i takt med att allt fler säger nej till reklam.

- Jag tror ju att det finns någon form av smärtgräns här. Inte ha med allt för mycket. Det finns säkert en risk här.