Elever nekas modersmålundervisning

Många elever med invandrarbakgrund får inte någon modersmålsundervisning, trots att de har rätt till det

I åtta av tolv kommuner i Kalmar län har skolorna ställt in undervisningen under dom senaste två åren eftersom det saknats lärare.

Enligt en kartläggning som Sveriges Radio har gjort, har tre av fyra kommuner haft svårt att rekrytera modersmålslärare under de senaste två åren.

I de flesta fallen har lärarbristen lett till att undervisningen helt enkelt inte blivit av. Mest drabbade är elever med arabiska, somaliska, romani och kurdiska som modersmål.

På Skolverket känner man till problemen Sveriges Radios granskning visar.

– Vi låter oss inte nöja med en sådan ”undanflykt” utan kommunen måste visa att man försöker rekrytera. Man kan till exempel samarbeta med andra kommer, säger Alf Johansson, jurist på Skolverkets inspektionsavdelning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".