Felen med fastmobiler upptäckt

Telia Sonera hävdar nu att de upptäckt varför de så kallade fastmobilerna inte fungerar som de ska.

Med start under måndagen ska tekniker besöka alla kunder som fått fast mobil, och helt byta ut eller reparera kundens telefonutrustning.

-Ericsson, som är vår terminalleverantör, har upptäckt att det är fel på programvaran i terminalerna, de har nu tagit fram en ny programvara som ska få det att fungera bättre, säger Hans G Larsson, som är informationschef på Telia Sonera.

Fastmobil efter stormar
För många av Telias kunder i de stormdrabbade områdena har fast mobil varit det enda alternativet de har fått från Telia efter att det vanliga fasta telefonnätet slagits ut. Men det har fungerat dåligt på många platser, protesterna har varit högljudda både från drabbade och från lokala politiker.

I februari i år satte Post- och Telestyrelsen stor press på Telia för att deras fasta mobilsystem skulle bli driftssäkert.

Mjukvaran uppgraderas
Efter det har alltså Telia och deras leverantör Ericsson upptäckt vad det är som inte fungerar. Det är mjukvaran i de så kallade terminalerna, som behöver uppgraderas eller bytas ut, något som enligt Telia kommer att gå både snabbt och enkelt.

-Kunden kommer att bli kontaktad av en tekniker som ber att få komma på ett kort besök och byta ut eller uppdatera utrustningen, efter det kommer kunden omedelbart att märka en skillnad, säger Hans G Larsson, informationschef på Telia.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista