Elektronikförsäljare vilseleder

Många försäljare som säljer hemelektronik ger vilseledande information till kunderna. Det visar en undersökning som P1:s Kaliber har gjort. Det handlar om butikernas egna så kallade tilläggs-försäkringar, som kunderna erbjuds vid köpet.

Många erbjuds tilläggsförsäkringar i onödan

Sådana här försäkringar har blivit allt vanligare.

Kaliber besökte 50 hemelektronikbutiker i södra Sverige för att vilja köpa en platt-tv.

Alla säljare ville att vi skulle köpa försäkring till tv:n. Två tredjedelar av säljarna gav vilseledande information om vilka lagstadgade rättigheter vi som kunder redan har genom reklamationsrätten som ger skydd i tre år.

- Spontant blir man lite förskräckt över hur det ser ut. Det är ju många av de exempel som ni pekar på där säljarna har mycket begränsade kunskaper om vad det är för produkter de egentligen säljer, säger Gunnar Olsson, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".