Sänkt hastighet på nya vägar

Det ska bli sänkt maxfart på så kallade 2 plus 1-vägar. Det är vägar med en- och tvåfiliga sträckor som avlöser varandra, med vajerräcken i mitten.

Sedan de första 2 plus 1-vägarna byggdes för tio år sen har Vägverket noterat färre olyckor på 90-vägar men fler på 110-sträckor. Det visar Statens väg- och transportforskningsinstituts, VTI, slutrapport av vägarna som läggs fram i juni.

Att olyckorna skulle bli fler på 110-sträckorna hade Vägverket inte räknat med. Arne Carlsson, forskningsledare på VTI, säger till Dagens Nyheter att det beror på att vägarna i praktiken har blivit smalare och saknar vägren.

Så nu sänker Vägverket under nästa år maxfarten på 2 plus 1-vägar från 110 till 100 kilometer i timmen.

VTI:s rapport visar dock att fördelarna med 2 plus 1-vägarna vida överskrider nackdelarna. Enligt beräkningar har dödsolyckorna minskat med 75-80 procent på de nya vägarna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".