Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Tågtrafiken

KLT:s framtidstro smittar Banverket

Banverket vill se en tydlig samhällsvinst innan man rustar upp järnvägen i Kalmar län. Men sedan KLT satsat på nya tåg och fler turer så ser verket ljusare på trafiken i länet. 

Många järnvägar i Kalmar län är lågtrafikerade och i behov av upprustning, det skriver Banverket till regeringen och det måste finnas en tydlig samhällsvinst för att man ska fortsätta med trafiken.

Men sedan KLT satsat på nya tåg och fler turer så ser Banverket mer positivt på tågtrafiken i länet än man gjorde i den utredning som man just lämnat till regeringen.

De sträckor det gäller enligt utredningen är Tjustbanan, Bergabanan och sträckan Oskarshamn-Berga, där det i dag inte går någon persontrafik .

Men då KLT nu satsar på tågen med ett stort antal utökade turer och ett eventuellt slutförvar av kärnbränsle planeras i Oskarhamn så verkar det enligt regiondirektör Jens Möller på Banverket som att de lågtrafikerade banorna som klassats som tveksamt samhällsekonomiskt intressanta nu får en andra chans.

- Deras chans har ökat till att få vara med och ta del av de 12 miljarder som kommer att krävas för en upprustning till en standard som uppfyller dagens behov, säger regiondirektören Jens Möller på Banveket Syd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".