Nu får cyklarna blinka

Blinkande cykellysen har hittills inte varit godkänd belysning. Men som ett led i att öka användandet av cykelbelysning har både blinkande rött bakljus och små intensiva diodlmapor nu blivit tillåtna.

Debatten kring dom här belysningsformerna har pågått i flera år men det är först nu som kapaciteten har blivit tillräckligt god säger Niklas Nilsson vid Vägverket till Sveriges Radio Kalmar . Han hoppas att fler ska uppleva dom här lamporna som extra attraktiva och börja använda cykelbelysning flitigare.

Blinkande framljus kommer dock även fortsättningsvis inte vara tillåten.

Förutom att skaderisken ökar utan belysning på i mörker kan det bli dyrt, en icke fungerande lykta kan ge 500 kronori böter om man stoppas av polis.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista