Bilförsäljningen rasar i Europa

Bilförsäljningen i Europa fortsätter att rasa. Saab är ett av de märken som drabbades hårdast i september, med en minskning på 31,5 procent jämfört med förra året.

Volvo Personvagnar minskade med 14 procent, till knappt 20 900 sålda bilar i Europa i september. Totalt under årets första nio månader har Volvos försäljning krympt med 11 procent, enligt statistik från branschorganisationen Acea.

Saab sålde bara knappt 5 900 bilar i Europa i september, och har backat 17,8 procent hittills i år. Av de större märkena är bara Alfa Romeo, Land Rover och Lexus sämre, alla med minussiffror runt 25-30 procent till och med september.

De svenska märkena har drabbats hårdare än genomsnittet på den kristyngda europeiska bilmarknaden. Den sammanlagda försäljningen för alla märken sjönk i september med 8,2 procent, trots att månaden i år innehöll fler arbetsdagar än 2007. Inte sedan 1998 har så få bilar sålts i Europa under september, då marknaden brukar ta fart efter sommaren. Antalet nyregistreringar var i år drygt 1,3 miljoner.

Det är stora skillnader mellan olika länder. Försäljningen i september minskade med 32 procent i Spanien och med 21 procent i Storbritannien jämfört med i fjol, men ökade med nästan åtta procent i EU:s tio nya medlemsstater i Östeuropa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".