Spelande bra på arbetsmarknaden

Pojkars stora spelintresse kan ge dem ett försprång på arbetsmarknaden, tror en av experterna bakom en ny undersökning från Medierådet.

97 procent av alla ungdomar använder internet på sin fritid, enligt rapporten Ungar & Medier, som Medierådet presenterade på torsdagen. 2 000 barn och unga i åldrarna 9-16 år samt 2 000 föräldrar har tillfrågats om ungas medievardag.

Men pojkar och flickor använder nätet olika. Pojkarna spelar dataspel, medan flickorna är flitigare med att sms:a, skicka bilder och använda kameran på mobilen.

Jan Christofferson, sekretare på Medierådet, menar att pojkarnas spel-, tävlings- och teknikintresse kan ge dem fördelar när det så småningom är dags att ta sig ut i arbetslivet.

-En stor fördel med att spela spel, och särskilt spela spel online, är ju att man får gratis teknisk kunskap. Man måste leta rätt på en server som funkar på ett visst sätt, man ska konfigurera programmet så att det går så snabbt som möjligt och så vidare. All den här kunskapen kan man möjligen ha nytta av på arbetsmarknaden så småningom, säger Jan Christofferson.

Och eftersom pojkarna får sin bonuskunskap på köpet, tack vare sitt intresse, är den dessutom väldigt lätt för dem att tillgodogöra sig, menar Christofferson:

-Det är inte som att gå i plugget där någon talar om för en att det här måste du lära dig och man tycker det är jättetråkigt.

Att chatta, som flickorna gör i högre utsträckning än pojkarna, ger inga konkreta tekniska kunskaper.

-Däremot har det säkert andra positiva effekter. Man blir bra på kommunicera, på uttrycka sig på ett levande sätt i skrift och på att göra sig förstådd med sina jämnåriga och jämbördiga, betonar Jan Christofferson.

I årets undersökning är det för första gången fler unga som har en dator på det egna rummet än en tv.

-Vi kallar det ett paradigmskifte, säger Jan Christofferson.

Camilla Millner/TT

Fakta

Ungar & Medier 2008 är en studie från Medierådet, en kommitté inom regeringskansliet som arbetar med ungas mediesituation och frågor om mediepåverkan. I undersökningen ingår 2 000 barn och unga i åldrarna 9-16 år samt 2 000 föräldrar. Undersökningen har genomförts vid två tidigare tillfällen, 2005 och 2006.

Några axplock ur årets undersökning:

97 procent av alla ungdomar använder internet på fritiden.53 procent av pojkarna har egen dator, 44 procent av flickorna.Nästan 4 av 5 tittar på tv dagligen. Mer än hälften spelar dator- eller tv-spel varje vecka.76 procent av pojkarna spelar spel på internet. 54 procent av flickorna.Fler och fler av de yngsta i undersökningen använder internet. I den yngre åldersgruppen, 9-12 år, uppger bara 6 procent att de aldrig använt internet.Andelen högkonsumenter är i årets undersökning större av internet än av tv för första gången. Internet är den medieform som har störst andel högkonsumenter, 18 procent.I årets undersökning är det för första gången fler unga som har en dator på det egna rummet än en tv.Dubbelt så många flickor än pojkar, 18 procent mot 9 procent, säger att de har råkat ut för mobbning eller sextrakasserier på nätet eller via mobilen. (TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista