Stagneliusskolan har en sju veckor lång kampanj med tv-reklam. Foto: Simon Leijnse

Allt mer reklam ska locka elever

Den ökade konkurrensen om elever gör att de kommunala gymnasieskolorna satsar allt mer på marknadsföring.
- Vi har en sju veckors tvreklam-kampanj som går nu, säger Joachim Håkansson, rektor på Stagneliusskolan i Kalmar.

De närmsta veckorna ska tusentals niondeklassare i länet välja program och ju fler friskolor som etableras, desto mer pengar lägger de kommunala gymnasieskolorna på reklam. På Västerviks Gymnasium ligger prislappen i år på 300 000 kronor.

- Vi har en marknadsföringsgrupp och för olika aktiviteter. Bland annat jobbar vi med bioreklam, säger gymnasiechef i Västervik Staffan Erlandsson.

Även i Kalmar märker man en ökning och nytt för i år är att gymnasieskolorna satsar på tv-reklam.

- Så fort du får en konkurrens är det ju naturligtvis viktigt att du syns, säger Joachim Håkansson, rektor på Stagneliusskolan.

15-åriga Anna Ellström går i nian på Falkenbergsskolan i Kalmar. För henne blir valet troligtvis Stagneliusskolan och reklamen kan enligt henne spela en viss roll.

- Det är ju klart att man kollar vad de har att erbjuda och vad man visar. Men det är ju mest vad jag själv tycker, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".