Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Detta är sändningsledningen vid Sveriges Radio med ett viktigt meddelande till allmänheten i Sundsvalls kommun, Västernorrlands län. Det brinner i ett ställverk utanför Stockvik med kraftig rökutveckling. Räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västernorrland.
(Publicerat igår kl 23.44)
Vildsvinsolyckorna blir allt fler - och är dyra. Foto: Stig-Åke Jönsson / Scanpix
Kalmar

Ökat antal vildsvinsolyckor blir dyrt

Viltsvinsolyckorna ökar i antal och visar sig nu kosta betydligt mer i snitt än olyckor med andra djur inblandande.

Det kostar, rent ekonomiskt, mer att krocka med en gris än med en älg. För bilägare och försäkringsbolag är det i genomsnitt 27 procent dyrare.

Det har Älgskadefondsföreningen räknat ut tillsammans med Länsförsäkringar i Kronoberg sedan antalet krockar mellan bilar och vildsvin ökat drastiskt i Sverige de senaste åren. Mellan 2006 och 2008 mer än fördubblades de, från 1 000 till 2 400 krockar.

Under förra året rapporterades 287 vildsvinsolyckor i Kalmar län vilket är fler än älgolyckorna i antal men betdyligt färre än rådjurskrockarna.

Förklaringen till att grisen går hårdare åt bilen än vad älgen gör är enligt Länsförsäkringars utredning att vildsvinets tyngdpunkt ligger i höjd med bilens front. Kraften som utvecklas vid krocken med grisen träffar alltså det område, där bilens dyraste komponenter sitter.

Försäkringsbolagets studier visar att vagnskadekostnaden för en vildsvinsolycka ligger på i genomsnitt 37 000 kronor, medan priset för en älgkrock hamnar på 29 000 kronor. Lägst skadekostnader för bilen uppstår om man kör på ett rådjur, 17 000 kronor.

Utifrån de summorna beräknas de materiella kostnaderna för viltolyckor vara cirka 766 miljoner kronor varje år.

Men de värsta kostnaderna är naturligtvis personskadorna. Förra året dog sju människor i viltolyckor. Året innan skadades 74 svårt i krockar med rådjur/hjort, älg och ren.

Vägverkets beräkningar visar att kostnaderna för sjukvård, rehabilitering och andra sviter efter viltolyckor ligger på över en miljard kronor varje år.

Men viltolyckorna är, trots att de skördar liv, inte ett prioriterat område i Vägverkets trafiksäkerhetsarbete. Under 2007 var antalet döda i viltolyckor 9 av totalt 471 trafikdöda.

-Det är därmed inget stort trafiksäkerhetsproblem. Vi ska naturligtvis bry oss ändå. Och det är klart att vi är för en minskad vildsvinsstam, säger trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall vid Vägverket.

Sedan 2007 finns Nationella viltolycksrådet, där tolv organisationer, bland dem jägarna, myndigheter och företag ingår. Senare i vår ska rådet presentera en plan för hur viltolyckorna ska kunna minskas.

Fakta

Under de senaste sex åren har antalet dödsoffer i viltolyckor varierat mellan sex under 2003 och tolv 12 året därpå. Förra året var de sju.

Samtidigt anmäldes över 40 000 viltolyckor, en ökning med 5 000 på ett år. Störst är ökningen för olyckor med vildsvin. Stammen antas nu bestå av mellan 80 000 och 100 000 djur och växer explosionsartat. Antalet älgar uppskattas till 250 000 och rådjuren till cirka 700 000.

(TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".