Illustration: Simon Leijnse

Få månar om könsroller i förskolan

Statliga förslag om att ha flera genuspedagoger i förskolan har runnit ut i sanden. I Kalmar län finns bara några få personer per kommun som studerat jämställdhetsfrågor och könsroller - och som arbetar inom förskolan.

Arbetet med att bredda könsrollerna, som står i läroplanen, läggs istället på de enskilda förskolelärarna.

- Här försöker vi ge barnen möjligheter till att ha egna intressen och inte uppmuntra att killar leker med bilar och flickor med dockor, berättar en förskollärare för Sveriges Radio Kalmar.

Specialkompetens för att identifiera problem med stereotypa könsroller, som exempelvis genuspedagoger, saknas på många håll. En statlig utredning föreslog 2006 att bland 25 anställda i förskolan, skulle minst en vara genuspedagog. Kalmar län har långt kvar till den siffran.

Eva Johansson är professor på Högskolan i Stavanger och har forskat om pedagogik ur barns perspektiv. Hon tycker att förskolärarnas medvetande om genusfrågor bör blir högre.

- Jag tror att det är viktigt att ha en medvetenhet generellt men sedan är det förstås bra att ha personer som har specifik kunskap om det, sa hon när hon besökte Kalmar på onsdagen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista