Emmaboda

Emmabodakonsumenter får vägledning från Ljungby

Det blir vanligare att små kommuner bara erbjuder konsumentvägledning via telefon. Emmaboda är det senaste exemplet, där en rådgivare i Ljungby svarar om man ringer.

Emmaboda kommun har nu slutit avtal med Ljungby kommun, som har två konsumentvägledare som svarar i telefon och som ska ge service åt tio småländska kommuner.

- Det är en hjälp till självhjälp som vi kan erbjuda, säger Margareta Cedvik som är en av konsumentvägledarna.

- Vi ringer ju aldrig upp igen utan det är konsumenten själv som får reda ut situationen, men vi kan hjälpa till att ge råg i ryggen.

Margareta Cedvik kan också på telefon vara en neutral medlare mellan ett företag och en konsument som kommit ihop sig.

- Ibland kommer de i konflikt och då kan jag sitta mitt i mellan, berättar Margareta Cedvik.

Olika typer av samarbeten mellan kommuner för att klara den frivilliga konsumentservicen ökar. Ibland hjälps flera mindre kommuner åt att svara på ett gemensamt telefonnummer, och ibland läggs servicen i en kommun som i Ljungby, dit de andra sedan kan ringa.

Men det finns vissa begränsningar att få hjälp via telefonlinan.

- Det är alltid lättare om konsumenten kommer hit med till exempel en räkning så att jag kan se vad de missuppfattat, säger Margareta Cedvik.

- Ibland får man nästan peka för att människor ska upptäcka något i det finstilta.

Nick Näslund
nick.naslund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".