1 av 2
Skissförslag på spårbilssträckningar i Kalmar. Klicka på bilden för större karta. Skiss: Beamways
2 av 2
Kalmar

Skiss på spårbilsbanor gjord

Nu har ett av Sveriges spårbilsföretag ritat ett förslag på hur ett spårbilsnät i Kalmar skulle kunna se ut. Detta efter att Radio Kalmar i helgen rapporterade om den utredning enligt vilken det skulle vara lönsamt att bygga ett spårbilsnät i Kalmar.

Spårbilsföretaget har skissat en Kalmarbana på sammanlagt 26 kilometer, där en genomsnittlig resa på 3,5 kilometer inom staden skulle ta 5 minuter. Samtidigt nämner företagets VD att ett spårbilsnät kan byggas ut succesivt, i likhet med fjärrvärmeutbyggnad, och att man skulle kunna börja med en bana på cirka 5 kilometer från flygplatsen till Kvarnholmen.

Företagen har tidigare uppgett att man räknar med en preliminär kostnad på 40 miljoner kronor per kilometer bana för sin spårbilslösning. Därmed skulle det handla om en kostnad på cirka 200 miljoner, plus uppskattningsvis 50 miljoner i startkostnad, för att bygga en bana från flygplatsen till Kvarnholmen.

Kostnaden skulle i så fall vara i samma storleksordning som en rad projekt som Vägverket har på gång, som till exempel den planerade utbyggnaden till trefilig väg med mitträcke av E22:an mellan Västervik och Helgenäs.

David Spånberger
david.spanberger@sr.se

15 februari 2009

Fakta planer för spårbilssträckningar

26 km
1000 vagnar
40 stationer.
Medelreslängd 3.5 km
Medelhastighet 42 km/tim.
Medelrestid ca 5 minuter!
Första sträckan skulle kunna vara Flygplatsen - Kvarnholmen  - cirka 5 km lång.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".