Glasriket

Glaskoncernen ökar försäljningen

Glaskoncernen Orrefors Kosta Boda, som tidigare i år tampats med dålig ekonomi och varslat 154 personer, ökar nu sin försäljning med sju procent jämfört med förra sommaren.

Lågkonjunktur och vacklande sommarväder lockar både hemmaturister och utländska besökare till shopping i Kosta.

När New Wave Group köpte Orrefors Kosta Boda 2005 var ett av målen att locka fler besökare. Därför öppnades möjligheten att sälja mer än bara glas.

- Klädförsäljningen har lockat en helt ny målgrupp, säger Eva-Marie Hagström som är informationschef.

Vi ville locka hit yngre och utveckla shoppingupplevelsen med att hitta starka varumärken inom kläder och mode.

Även om försäljningen på Orrefors Kosta Boda ökat är detta en marginell skillnad som i sig inte förändrar de ekonomiska problem som New Wave Group som äger Orrefors Kosta Boda har tampats med det senaste året. Torsten Jansson, VD för New Wave Group, är försiktig med att spå den ökade försäljningen i företagets outletbutiker som en väg ur den ekonomiska nedgången.

- I det stora hela är detta en mindre del. Det går ju inte att dra några växlar på det. Men allt som utvecklas positivt är ju bra. Det är en tuff marknad, säger Torsten Jansson.

SR Kalmar
nyheter.kalmar@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".