Nu ska det bli lättare att se vilken operatör man ringer. Foto: Simon Leijnse
Kalmar län

Svårt hålla koll på telefonkostnader

Att veta vad ett mobiltelefonsamtal kostar är inte enkelt. Det kan vara allt från gratis till att kosta flera kronor per minut beroende på hur det egna avtalet ser ut och vilken operatör den man ringer eller SMS:ar har. Post- och telestyrelsen erbjuder därför en ny webbtjänst där det går att i förväg se vilken operatören är.

Många ringer gratis till andra som har samma operatör där för går det att spara många hundralappar per år även för den som inte ringer eller SMS:ar mer än någon enstaka gång per dag genom att välja rätt operatör. För den som är flitig telefonanvändare kan det handla om mycket pengar.

Att ha ordning på mobiltelfonkostnader blir allt viktigare med tanke på den kraftiga utveckligen av mobila samtalstjänster. För 10 år sedan fanns 5 miljoner mobilabbonemang i Sverige , nu är det över 11 miljoner och merparten av samtalen, drygt två av tre, sker inom mobilnätet.

Många abonnemang bygger på att det är betydligt billigare eller till och med gratis att ringa inom det egna operatörsnätet men dyrare till andra.

Fram till 2001 gick det att se på början av ett mobilnummer vilken operatör den man ringde hade men den möjligheten finns inte längre när det numera går att flytta med sitt favoritnummer till annan operatör.

Christoffer Karsberg vid Post- och telestyrelsen säger till Sveriges Radio Kalmar att förväntningarna är stora på den nya webtjänsten som visar vilken operatör den man ringer upp har.

- Det är efterfrågan från konsumenterna som gjort att vi tagit fram den här tjänsten som är gratis.

- Uppgifterna uppdateras varje natt vilket gör registret ständigt aktuellt säger Christoffer Karsberg.

Jan Rindstig
jan.rindstig@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".