Foto: Micke Grönberg/SR.
Västervik

Svensk speedway från depå till styrelserum

Svensk elitspeedway håller på att ta steget från föreningslivet över till företagsvärlden. När elitserien startar i april lär sju av nio klubbar drivas som aktiebolag. Det är sportens svar på nya regler kring sociala avgifter.

Elitserieklubbarna i speedway har tre vägar att gå efter ändrade regler kring sociala avgifter för förarrna.

  • Betala drygt 31% mer i utgifter för förarna
  • Sänk förarlönerna med nästan en tredjedel
  • Bilda aktiebolag

Sex av nio elitserieklubbar har redan startat aktiebolag för att hålla kostnaderna nere och ytterligare en klubb ligger i startgroparna.

Att många samtidigt valt att bolagisera beror främst på ändrade regler från årsskiftet kring sociala avgifter. För en idrottsförening med utlänska idrottare betyder det drygt 31% i extra kostnader. Det påverkar speedwaysporten extra mycket med många förare från andra länder.

Om klubben drivs som aktiebolag kan föraren själv betala sina avgifter samtidigt som klubben får dra av momsen från sina utgifter.

Rospiggarna bildade bolag redan 2003 och Lejonen följde efter 2008. Främsta argument var då att kunna drar av moms när stora investeringar gjordes på motorbanorna. Under vintern har Dackarna , Piraterna, Vetlanda och Västervik startat bolag medan Vargarna ligger i startgroparna. Två klubbar har valt att vänta, dels Indianerna och dessutom nykomlingarna Valsarna.

– I dagsläget är vi inte redo bilda bolag , som nykomlingar vill vi börja som tidigare i föreningsform men vi kan komma tänka om redan under året säger ordförande Torbjörn Wikström.

– Det finns både fördelar och nackdelar med att driva verksamheten som bolag , det kostar 100.000 i aktiekapital och dessutom ska nya kassaregister köpas.

Den nya kassalagen som infördes vid årsskiftet innebär att nybildade Dackarna AB måste investera 300.000 kronor i godkända kassaregister vid alla insläpp och kiosker.

Alla speedwayklubbar som bildat bolag har valt att själva äga aktiebolaget utom Piraterna och Västervik. Båda erbjuder allmänheten att köpa aktier och Västervik Motorsport AB hoppas få in en miljon kronor i aktiekapital.

– Ett aktiebolag behöver ha ett grundkapital och motorklubben är inte ekonomiskt stark så vi hoppas allmänheten ställer upp men vi är inte beroende av aktieförsäljningen för att driva elitseriespeedway säger Larry Carlsson i moderföreningen WMSK.

– Aktiekapitalet ska inte användas till driften men ger oss en stabilitiet och ska inte förbrukas säger Larry Carlsson till Sveriges Radio Kalmar.

Janne Rindstig
jan.rindstig@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".