Ingen ersättning för försening. Foto: Leif Johansson/SR Kalmar
Kalmar län

KLT resenärer får inte ersättning

Resenärer som blivit försenade när kustpilentågen mellan Kalmar och Linköping stått still under snöovädren kommer inte att få någon ersättning från resegarantin. Trots att SJ backat och nu ger ersättning till resenärer som blev stående under ovädret - håller KLT fast vid att den inte ska gälla.

– Det kommer vi inte att göra men det är en väsentlig skillnad mot vad SJ gjort och vad vi har gjort, säger Karl-Johan Bodell som är VD på KLT.

Han säger att SJ själva ställde in sina tåg medan KLT tvingades ställa in av Banverket. Det gick också ersättningsussar för alla inställda tåg i länet så att resenärerna kom fram.

Det har inte heller varit stora förseningar som i resten av landet där reeäner blivit sittande i timmar på tåg och stationer, utan förseningarna i länet har i regel hållit sig runt halvtimmen.

De problem som varit kan man inte heller skylla på KLT enligt Karl-Johan Bodell eftersom banverket bestämt att de inte fick köra tåg och dessutom sköter både snöröjning och information till passagerarna. Och att KLT inte själva styr över sin trafik eller informationen till kunderna är ett stort bekymmer.

– Självkart bör det vara den som informerar som äger kunden och har en relation med kunden och det har definitivt inte banverket, säger Karl-Johan Bodell.

Leif Johansson
leif.x.johansson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".