Småland

Arla tar hjälp av Emåmejeriet

Arla tar hoten från sina lokala konkurrenter på största allvar. Och nu när de ska lansera egen lokal mjölk tar de därför hjälp av Emåmejeriet som har tio procent av den småländska mjölkmarknaden.

Den marknadsledande Arla koncernen kommer att satsa på lokal konsumtionsmjölk. Arla har märkt att de små lokala mejerierna nu börjat ta allt större marknadsandelar och att konsumenternas intresse för lokalt producerat livsmedel ökat.

I Småland har Emåmejeriet tagit 10 % av den lokala marknaden på bara några år sedan starten.

– Vi vill visa att de allra flesta småländska konsumenter bor närmast en Arlabonde och det måste vi vara bättre på att tala om, säger Arlas VD Christer Åberg.

Och för att kunna konkurrera kommer Arla att lansera sin lokal verion, Gårdens Mjölk, och då tar de hjälp av just Emåmejeriet med förpackning och distribution i Småland och Blekinge.

– Konkurrensen på mjölkmarknaden börjar se ut som konkurrensen på vilken annan marknad som helst och det tycker jag bara är bra säger Christer Åberg.