Öland

Mobilstrulet på Öland: Så får du ersättning

När mobiltelefonin inte fungerar under flera dagar, kan du ha rätt till att få avdrag på fakturan. Du kan också ha rätt till ersättning för extrakostnader.

Nödsamtal som inte kan ringas, betalkorts-terminaler som inte fungerar, och jobbsamtal som inte når fram. De nästan veckolånga problemen med Telias mobilnät på Öland har väckt stor frustration.

Åska och värme ska enligt Telia vara orsaken till att utrustningen störts ut och orsakat olika problem både på södra och norra ön.

GSM-nätet försvann i två perioder på totalt sex dagar på norra Öland. Där fick också sommargäster problem att betala med kort, eftersom utrustningen varit beroende av GSM-nätet.

På södra Öland kommer rapporter om 3G-nätet som strulat. Till tidningen Barometern säger Telia att detta berott på en fläkt som påverkats av den intensiva värmen.

- De utlovar 3G på hela Öland men i verkligheten är det något helt annat, säger en lyssnare som ringt in till P4 Kalmars tyckartelefon 0480-44 99 79.

Du som drabbats kan ha möjlighet att kräva ersättning.

- Om det skulle vara dyrare att ringa på ett annat sätt än mobilen så kan det klassas som en extrakostnad, berättar Mattias Grafström som är vd för Konsumenternas tele- tv- och internetbyrå.

- Det samma gäller om man tvingas ta sig någonstans för att kunna ringa samtal som man annars skulle ringt med sin mobil så skulle det kunna vara en merkostnad som man kan få ersatt.

Viktigt att tänka på är att man som konsument måste försöka att begränsa skadan genom att försöka hålla nere de kostnader som problemet innebär.

Här är några råd till dig som drabbats av problemen på Öland:

  • Hör av dig till din operatör och berätta att du varit drabbad av de omfattande problemen på ön. Det är annars svårt för operatören att veta att just du blivit drabbad.
  • Berätta vilka eventuella extrakostnader detta medfört och hur länge du varit drabbad.
  • Får du inte löften om ersättning via telefon kan du istället prova att skicka in en skriftlig reklamation.
  • Får du ingen ersättning, men ändå känner dig berättigad till det, kan du kontakta Konsumenternas tele- tv- och internetbyrå för att se om de kan hjälpa dig.
  • Som företagare kan du granska ditt avtal som du har för tjänsten och se över vilka möjligheter det finns till ersättning om till exempel betalningar eller andra tjänster inte fungerat på grund av problemen.

Källa: Konsumenternas tele- tv och internetbyrå.