Nya rutiner resulterade i obetalda elräkningar

Efter att elbolaget Sydkraft bytt fakturarutiner har många kunder fått inkassokrav trots att räkningen varit betald. Sydkraft erkänner felet och säger att det är åtgärdat.

Tidigare skickade Sydkraft själva en påminnelse och sen ett kravbrev på obetalda räkningar. Och först därefter sände inkassobolaget ett andra kravbrev. Men nu skickas redan det första kravbrevet direkt från inkassobolaget och eftersom Sydkraft inte uppdaterade sina listor över vilka som betalat skickades alltså inkassokrav ut till kunder som betalat. Sydkraft har efter de felaktiga utskicken gjort ändringar i datahanteringen så att information om vilka kunder som inte har betalat sina räkningar i tid ska vara riktig och uppdaterad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".