1 av 9
Laddat med däck inför tävlingen. Foto: Janne Rindstig/Sveriges Radio
2 av 9
Åke Jacobssons rallybil. Foto: Janne Rindstig/Sveriges Radio
3 av 9
Joakim Carlström med sin bil. Foto: Janne Rindstig/Sveriges Radio
4 av 9
Åke Jacobsson i sin rallybil. Foto: Janne Rindstig/Sveriges Radio
5 av 9
Öppen huv på Joakim Carlströms rallybil. Foto: Janne Rindstig/Sveriges Radio
6 av 9
Väldubbat är det som gäller. Foto: Janne Rindstig/Sveriges Radio
7 av 9
Åke Jacobssons förarsäte. Foto: Janne Rindstig/Sveriges Radio
8 av 9
En kik under huven på Åkes bil. Foto: Janne Rindstig/Sveriges Radio
9 av 9
Så här ser det ut på Åke Jacobssons instrumentpanel. Foto: Janne Rindstig/Sveriges Radio
Rally

På väg med 10 000 dubb

Åke Jacobsson:” 0- 200 går fort i alla fall”
8:11 min

Båda är redo för Svenska Rallyt. Båda har stora förhoppningar men förutsättningarna är olika. Den ena kör rallyt för första gången och i värstingbil den andre kör för tredje gången och har kvar sin gamla bil om än modifierad. Åke Jacobsson och Joakim Carlström försvarar Kalmar läns färger.

Svenska rallyts fyra tävlingsdagar brukar var det sportevenemang som lockar den största publiken under året i Sverige. 2011 års upplaga lär inte bli något undantag.

På startlinjen finns i år två länsförare i Åke Jacobsson från Figeholm och Joakim Carlström från Kalmar.

Lika men ändå olika

Båda kör fyrhjulsdrivna bilar men med lite olika förutsättningar.

Joakim Carlström har kört i SM-serien förrut och det här blir hans tredje start i Svenska Rallyt.  Han hoppas att erfarenheten från körning i Värmland skall bli till en fördel. En del av de åtta specialsträckorna har han kört tidigare medan andra blir nya även för honom.

Han har kvar samma bil som de senaste säsongerna men Mitsubishin har uppgraderats under vintern och uppför sig betydligt bättre än förrut enligt Joakim.

– Den går inte fortare men väghållningen är en helt annan, det är som att köra en gocart säger Joakim Carlström.

Det finns många bilar bland de 27 startande i klassen som är starkare och snabbare men Joakim litar till sin förarskicklighet och hoppas ändå på en plats bland de 10 främsta.

Länets andre deltagare , Åke Jacobsson från Figeholm, är taxichaufför till vardags och har kört rally i massor av år men har inte kört i Svenska Rallyt förrut.

Han var på väg att lägga av med rallykörandet efter att hans Ford Escort hade gjort sitt när erbjudande kom att köpa en Ford Focus WRC. Bilen hade tidigare körts av bland andra förre världsmästaren Carlos Sainz.

Åke fick chans att provköra några tävlingar innan han bestämde sig och det blev något av kärlek vid första ögonkastet så han slog till och köpte bilen.

– Den är väldigt snabb från 0-200 men hur fort den egentligen går vet jag inte säger Åke.

Han vet inte riktigt vilka förväntningar teamet skall ha på debuten i Svensak Rallyt men dom var tvåa i genrepet i Östergötland.

– Går det bra hoppas jag det kan bli en plats bland topp fem i klassen bland de trimmade bilarna säger Åke Jacobsson till P4 Kalmar.

100 000 för en helg

Bilen står än så länge i en anonym röd byggnad i närheten av Figeholm och teamet kör upp under onsadgen till Värmland. Om det inte blir någon krasch räknar han med att helgen kostar 100.000 kronor och det har han fått ihop genom sponsorer.

-- Efter jag köpt bilen och ringde tio gamla sponsorer sa nio ja direkt till att vara med och stödja mig. Om det går bra i Värmland kan det bli körning i hela SM-serien med den vita Ford Focusen.

Mot Värmland

Under onsdagen rullar båda länsteamen mot Värmland med bilar, reservdelar och maximalt tillåtna 10 nya vinterdäck vardera med 500 vassa dubbar i varje. 

Både Åke och Joakim kommer ägna torsdagen åt att köra samtliga åtta specialsträckor för att kolla att de köpta noterna stämmer och för att vara redo till SS1 tidigt fredag morgon.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".